Medlemskap

Varje myndig person med gott anseende i sitt lokala samhälle och som förklarat sig villig att följa Lions Clubs Internationals syften och etik kan bli medlem.

En medlem kan i klubben vara aktiv medlem, allmän medlem, hedersmedlem, privilegierad medlem, ständig medlem, associerad medlem eller ansluten medlem.

Aktiv medlem
En medlem som har alla rättigheter och skyldigheter som ett medlemskap i en lionklubb innebär.

Allmän medlem
En medlem som har flyttat från orten eller som av hälsoskäl eller annan giltig orsak inte regelbundet kan delta i klubbens sammanträden och som genom beslut av styrelsen har överförts till allmän medlem. Styrelsen ska ompröva sitt beslut var sjätte månad.
En allmän medlem saknar rösträtt vid distriktsmöten, riksmöten och internationella kongresser och får inte inneha någon befattning inom Lions Clubs International.
En allmän medlem ska, utöver de internationella och nationella avgifterna, betala den avgift som klubben fastställer.

Hedersmedlem
En person, som inte innehar annat medlemskap i klubben, men som gjort samhället eller klubben betydande tjänster och som klubben beslutat att hedra.
En hedersmedlem får delta i klubbens sammanträden men har inte rösträtt eller rätt att inneha någon befattning inom klubben.
Samtliga avgifter för en hedersmedlem ska betalas av klubben.

Privilegierad medlem
En medlem som varit medlem i organisationen under minst 15 år och som på grund av sjukdom, hög ålder eller annan orsak är nödgad att lämna sin ställning som aktiv medlem och som genom beslut av styrelsen har överförts till privilegierad medlem.
En privilegierad medlem behåller alla sina medlemsförmåner utom rätten att inneha någon befattning inom klubb, distrikt eller Lions Clubs International.
En privilegierad medlem ska, utöver de internationella och nationella avgifterna, betala den avgift som klubben fastställer.

Ständig medlem
En medlem som antingen varit aktiv medlem under minst 20 år och som gjort betydande insatser för klubben, orten eller Lions Clubs International eller som varit aktiv medlem i minst 15 år och som har fyllt 70 år eller som är allvarligt sjuk och som genom beslut av Lions Clubs Internationals styrelse beviljats ständigt medlemskap.
En ständig medlem har samma rättigheter som en aktiv medlem så länge medlemmen fullgör de skyldigheter som en aktiv medlem ska fullgöra.
En ständig medlem ska, i stället för framtida internationella avgifter, betala det belopp som vid varje tillfälle gäller enligt beslut av Lions Clubs International.
Ständig medlem ska därutöver till klubben betala den skäliga avgift, inklusive den nationella avgiften, som fastställts av klubben.

Associerad medlem
Medlem som innehar aktivt medlemskap i en Lions Club, men som är bosatt eller arbetar på annan ort som har en Lions Club, kan erbjudas associerat medlemskap av styrelsen i den sistnämnda klubben. Denna ställning ska granskas av klubbstyrelsen varje år. Associerad medlem ska inte
inrapporteras på sistnämnda klubbs medlems- och aktivitetsrapport.
Associerad medlem har rösträtt vid de klubbmöten i den nya klubben där hen är närvarande, men kan inte representera klubben som delegat vid distriktsmöte, riksmöte eller internationell kongress. Hen kan inte inneha uppdrag i klubbens namn på distrikts- eller multipeldistriktsnivå eller på internationell nivå. Associerad medlem ska inte betala internationell avgift eller avgift till multipel- eller deldistrikt i den nya klubben, utan ska betala dessa avgifter i den klubb där hon eller han innehar det aktiva medlemskapet. En associerad medlem ska dock betala sådana medlemsavgifter som den nya klubben får fastställa.

Ansluten medlem
Kvalificerad person som för närvarande inte har möjlighet att delta som aktiv medlem i klubben, men som vill stödja denna och dess serviceinsatser och som vill vara ansluten till densamma. Anslutet medlemskap kan tilldelas på inbjudan av klubbstyrelsen. Ansluten medlem har rösträtt vid de klubbmöten han/hon är närvarande, men kan inte representera klubben som delegat vid
distriktsmöte, riksmöte eller internationell kongress.
Ansluten medlem kan inte inneha klubb-, distrikts- eller internationella befattningar eller kommittéuppdrag i klubbens namn på distrikts-, multipeldistrikts- eller internationell nivå.
Ansluten medlem ska betala internationell avgift och multipel- och distriktsavgifter samt andra avgifter som klubben fastställer.

Hedersmedlem och associerad medlem får samtidigt vara medlem i mer än en Lions Club.