Sveriges Lions Ukrainahjälp

På det senaste Guvernörsrådet fattades ett beslut om att samordna ett flertal projekt i en och samma projektgrupp. På så sätt kan vi alla få en översikt om behov och hur vi i Lions kan hjälpa tillhandgripligen.

Vad den utsedda projektgruppen, under ledning av IPGRO Alf-Göran Andersson (LC Simrishamn) har fått till uppgift är att koordinera och ombesörja följande:

• - Mat/livsmedel till befolkningen som drabbats av kriget i Ukraina
  • - Livsförnödenheter under vintern, dvs kläder, filtar etc
  • - Sjukvårdsartiklar till sjukhus i västra Ukraina, företrädesvis till inhemska flyktingar
  • - Genomföra en nationell insamling för befolkningen i Ukraina

Vi tror att det bästa sättet är att hjälpa till med insatser för att befolkningen ska kunna stanna kvar i sitt hemland under så trygga betingelser som möjligt. Detta är givetvis en svår ekvation att lösa.Lions har dock ingalunda suttit passiva hittills utan har inlett samarbeten med dels Lionsklubbar i Ukraina, dels med transportörer för att sköta logistiken, dels med aktörer som redan befinner sig iUkraina och vill ha stöd och hjälp. Bland dessa återfinns Caritas Ungern, (katolska kyrkan) Ungerska Röda Korset med flera.Avtal har tecknats med samtliga inblandade samarbetspartners och alla vet därför vilken roll man har och vad som förväntas av var och en. Hittills har samarbetet flutit utan problem och vi Lions har full tillförsikt om att vår insats kommer att göra stor skillnad för alla drabbade. Vår projektgrupp i Lions har full insyn i alla projektetapper och kommer löpande att informera oss alla om utvecklingen.

Hur kan du och din klubb hjälpa?Om det är så att du har kontakter i ditt närområde som vill hjälpa till för att kunna tillgodose de behov som listades ovan så bör du kontakta projektgruppen. Om ni vill bidra med pengamedel så sätt in ett belopp till MD:s Bankgiro 785-7899 och märk ert bidrag med ”Ukraina”.Alla våra insatser är livsviktiga och vi hoppas därför att du vill medverka!

Hälsningar,Alf-Göran Andersson, IPGROGöran Hammarlund DG 101O

Projektplanen kan ni läsa här.