Rapport från Lions 105:e covention i  Boston

6/7 Från Landvetter via Köpenhamn till Boston

7/7 Planering för paraden – det var 157 länder som anmält sig till paraden. Bra att hålla koll på alla bussar och tider förutom flaggor mm som skulle vara med.Besökte BCEC – Boston Convention and Exhibition Center, för registrering, sen hämtade pins i Exhibit Hall, som var beställda från Stockholm. Det var en stor byggnad och man blev – om man hade tur – körd med golfbil mellan de olika konferensrummen.

Så var det dags för ett NSR möte, som CC i Norden hade. Diskuterade workshopen som skall hållas i Danmark i september och CC och vCC skall deltaga. Vi skall be GAT-teamen att skriva ner sin vision inför året, och vi planerar att ha träff för samtliga GAT-team från Norden. GAT-together! Vi hade även uppe kostnaden för Orkester Norden. Då kassören för NSR sorgligt har gått bort, så diskuterades fortsättningen på detta arbete. Det bör inte ligga på en person. Även Gudrun Yngvadottir och Mats Granath deltog på mötet. De berättade att A.P. Singh, kommande IP, kommer till NSR-mötet i Oslo i januari 2024.

Europa forum… trevligt möte. Presentation av samtliga deltagare. Vi berättade om våra länders väl o ve. Det är förvånansvärt lika i de olika länderna, svårt att få nya medlemmar, att få ledare men man arbetar på med många idéer och man är givetvis nyfiken på Mission 1,5. Dock var Italien duktiga på bilda olika specialklubbar. Något att ta efter?  Så bildade vi en grupp – CC i Europa. Vi kommer att har första digitala mötet 10/8.

Besked på möte med DG – alla klarade examen. Grattis!! Bra jobbat!Sen blev det ett möte med Björn Hägerstrand. Vi pratade om Ukraina, och Björn ordnade ett  möte med Valentin Kravchenko, som är aktiv med hjälparbete till Ukraina. Sen var naturligtvis det diskussion om nästa års Convention, mycket om de stigande kostnaderna, som även kändes av i Boston.8/7  Jag tog taxi till paraden och hittade en liten plats där jag såg cirka hundra länder som sjöng, dansade eller spelade. En mycket trevlig upplevelse. Många stannade och pratade om Sverige. Jag   träffade ett gäng belgiska Lionsmedlemmar och vi diskuterade skillnaden mellan våra länder. Vi bytte inbjudningkort med varandra. Vi fick inga inbjudningar till hotellet som lovat, men vi fördelade de vi hade, oss emellan. Så  ytterligare ett kort möte med Björn Hägerstrand om paraden samt en grattis-träff med de blivande DG.

9/7 Vi hade GR1. Se protokoll.Därefter hade Mats-Åke och jag ett möte med Valentin Kravchenko där vi under en timme pratade hjälparbete mm till Ukraina. Han berättade även att man i Ukraina har haft 16 st Lions Quest-kurser för att underlätta för flyktingar och de boende som träffas nu under kriget. Imponerande.Mellan kl 09.30 och 12.00 var det opening plenary session. Det var en kick off med IP Brian Sheehan och flaggceremoni mm mm Därefter var det det första föredraget om Mission 1,5. Det kommer att bli information och rapporter under GR2 om detta.På kvällen ordnades Scandiavien hospitality. En välbesökt tillställning där man träffade en mängd Lions. Vi fick även besök av inkommande IP Patti Hill och IP Brian Sheehan.

10/7 Dags för andra plenary mellan kl 09.30 till 12.30. Nu var det inspiration från spännande upplevelser som skateboardlegenden Tony Hawk, Oscarvinnaren filmaren Jimmy Chin och den blinde äventyraren Erik Weihenmayer berättade om.Sen var det dags för det andra passet om Mission 1,5.Jag hann även med att gå på föredraget som New Voices höll. Ett välbesökt möte med både kvinnor och män.

11/7 Då hölls det tredje och sista plenary där man presenterade och valde International President och Board of Directors och viktigast? DGE fick dra det blå bandet och blev DG!!!!Vi firade med en gemensam middag

GRATTIS till Anki, Jan, Mats-Åke, KG och Torgny!!!

Kinna
2023-08-08