Lions bjöds på intressant ”fotbollsresa”

Om sitt tränarliv och de många utmaningarna, berättade Stellan Carlsson, lyckosam ledare för Piteås fotbollsdamer när han gästade Lions medlemsmöte.

Det är en idag närmast sällsynt ledare som välkomnas av medlemmarna. Fotbollen har varit ständigt närvarande i Stellans 53-åriga liv. Och Piteås fotbollstjejer har fått del av hans gedigna kunskaper i hela tolv år. Jo, ni läste rätt … 12 år! Men det är inte slut än. Den omtyckte tränaren har lovat stanna ytterligare ett par år.

Utmaningar?

Jo, sådana finns det gott om för ett av landets topplag i damallsvenskan. Ett sådant är den geografiska ojämlikheten. Piteå är nämligen idag det enda laget i serien norr om Stockholm. Övriga lag återfinns i Mellan- och Sydsverige. Restid och resekostnader är gigantiska utmaningar.

I ett internationellt perspektiv blir klyftan bråddjup.

Men verkligheten har inte golvat Piteås fotbollstjejer och dess tränarstab med Stellan i spetsen.

SM-guld 2018, Champions Leauge-spel och en respektabel placering på aktuell Europaranking är sannerligen applådvärda framgångar.

Förebilder

I laget finns många duktiga tjejer, som tjänar som utmärkta förebilder för ortens ungdomar. Det är värdefullt när det gäller att hitta och skola in blivande elitspelare.

Lions Club Piteå/Öjebyn bugar och önskar lycka till i årets kommande seriespel.

Staffan Johansson (text och foto)