IP Bob Corlew besökte Sverige (Avesta)

Lions internationelle president Bob Corlew kom till Sverige och guvernörsrådsmötet i Avesta i helgen som var, 20 och 21 augusti. Där och då samlades även alla zonordföranden från Lions i hela Sverige för en gemensam utbildning.

Bob Corlew pratade om Lions 100-års jubileum med firande i samband med internationella årsmötet (Convention) i Chicago 2017. Då och där ska målet, att alla Lions över hela världen ska hjälpa 100 miljoner människor inom områdena; ungdom, syn, miljö och hunger, vara uppfyllt. Det målet är redan på väg att uppfyllas, under september någon gång förväntas målet vara nått, men Lions insatser – att hjälpa andra människor, slutar naturligtvis inte i och med et.

”Där det finns ett behov, där finns Lions”, är slogan för 100-års jubiléet. I Sverige satsas på Lions jubileumsinsamling ”För barn och unga i Sverige”. Läs mer om den här >>

Tidigare medlem av internationella styrelsen (PID) Robert Rettby från Schweiz, koordinator och medlem i 100-års jubiléets handlingskommitté på LCI-nivå för Europa, gästade också och Robert talade förstås om 100-års jubiléet. Han berättade hur nära det var att Schweiz hade kommit före Sverige som första klubb i Europa och kampen länderna/klubbarna emellan. Men Sverige och Lions Club Stockholm var först med att betala in charteravgiften och därmed var det Sverige som fick Europas första klubb och multipelsdistriktet heter därför 101. Schweiz har följaktligen 102 för sitt multipeldistrikt.

Vidare lanserad kampanjledare Åke Nyquist kampanjen ”De glömda barnen” del 2. Lions ska samla in 10 miljoner som ska gå till syriska flyktingbarn i läger i Turkiet. Insamlingsperioden är 10 oktober och fram till sista december.

Tillbaks till Lions internationelle president Bob Corlew. Hans tema för året är ”nya berg att bestiga”. Han pratade också om behoven som finns i samhället idag och att man som Lion kan möta, i Sverige möter Lions behov där samhället inte räcker till. Bob berättade om sjukhus som drivs av Lions i vissa länder, och som ger vård till fattiga människor och han berätta om hur Melvin Jones en gång resonerade när han startade Lions och bjöd in. Då var det ett antal herrar som träffades för affärslunch, Melvin Jones frågade, kan inte vi som framgångsrika människor som har det bra, bilda en organisation som hjälper dem som finns omkring oss och som behöver hjälp? Och på den vägen är det.

Bob berättade även om att Lions Clubs International har för avsikt att sjösätta ett nytt område för Lions att bidra till, nämligen att jobba mot sjukdomen diabetes.

Besök i Stockholm

Dagen efter besökte Bob Carlew och hans hustru Stockholm tillsammans med bland andra guvernörsrådets ordförande Mattias Öberg och guvernörsrådets vice ordförande Mats Granath. Bland annat tog Stockholms stadsfullmäktiges ordförande, Eva-Louise Erlandsson Storach, emot Bob Carlew.