Riksmötesdeltagarna möttes av ett soligt Karlstad som därmed uppfyllde epitetet ”Sola i Karlstad”. Hotellen låg på gångavstånd vilket gjorde att deltagarna kunde få sig en liten promenad farm och tillbaka till Karlstad CCC.
Under fredagen kunde deltagarna se alla 15 utställningar som anmält sitt deltagande. Dessa var:
Stödföreningen Casa Minunata
Barndiabetesfonden
Lions Quest
Bring Quality to Life
Lions Cancerforskningsfond Mellansverige Uppsala-Örebro
Water Means Life
Hooyo
Sveriges Lions Hjälpfond
Marknadsföringsgruppen
Food for All
Halmstad 2024
Supplies försäljning
Bytesmarknad, pins
Lotteri till förmån för tält

Invigningen inledde med fanparad, nationalsång och tal av kommunfullmäktiges ordförande Monica Gundahl. Därefter ledde oss Thorbjörn Bengtsson genom parentationen. Per-Yngve Larsson sjöng ”Ack värmeland du sköna” och efter det höll både riksmötesgeneralen Per-Åke Persson och GRO Bengt Persson korta välkomsttal.

Så var det dags för förhandlingarna som genomfördes i rask takt av riksmötesordförande Finn Bangsgaard. Mötet ajournerades för att ge möjlighet till samvaro vilket också skedde på fredagskvällen. Karlstad CCC levererade mycket god mat både på luncherna och middagarna. På fredagskvällen underhöll Per-Yngve Larsson igen med lite Sven-Ingvar låtar och tack till Anna-Lena Bohlin som ledde framförandet av Frödings Tre kärringar: ”Dä satt tre käringer i en backe. ... å smala geck satt på alla tre: "å kôrs i jemini, kôrs i jemini, kôrs i je!" "Å se på hômmen, å se på henne…”

Lördagens ”aktivitet för alla” inleddes med att Jan Eksvärd delade ut miljöpriset till Gino Carciola från Svensk Kolinlagring. Tomas Persson delade ut Bragdlejon till Sabina Johansson som var närvarande och Markus Holm i Curling, mixed samt till Lena Malmström i ridsport. De två sista kunde inte närvara. Inte heller livskvalitetspristagaren Maria Bjurström som fick pris för sina insatser i boccia.

Ett fint inslag under förmiddagen var Joel & Wilma som sjöng och spelade svenska musikstycken.
Sedan var det dags för Kent Benediktsson och Anders Rendik att informera om det fantastiska arbetet med generatorer till Ukraina och övriga hjälpsändningar som Anders Rendik ordnat.

Efter det tog Bring Quality to Life (BQtL) vid och med Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB)  på scenen gjorde Martin Sjöholm m fl från MSB tillsammans med Lina Eiserman Ålund och Per Blomstrand BQtL en uppskattad redovisning av hur lyckat samarbete är och hur det ser ut när en katastrof inträffat.

Efter det vidtog förhandlingsdel 2 som avslutades inom stipulerad tidsram. GRO Bengt Persson delade ut tre progressiva MJF till Lions grand old Lady Anita Jakobsson, LC Karlstad Almen, Kent Benediktsson, LC Reng Höllviken samt till Anders Rendik, LC Romeleåsen.

Lördagskvällen inleddes med en uppskattad video från IP Brian Sheean som föranledde glada skratt förmedlad av ID Mats Granath. Björn Andersson visade en trevlig kavalkad ur LC Stockholm gömmor om vad som hänt under de gångna 75 åren i klubben och i lionssverige.

Ett lyckat riksmöte med glada deltagare – nu ser vi fram emot riksmötet i Halmstad.

Några bilder från riksmöte 2023