Varje klubb behöver medlemmar för att kunna uppnå sina mål avseende hjälpinsatser. För att hjälpa klubbar att rekrytera nya medlemmar erbjuder Lions Clubs International olika alternativ till dem som önskar delta i frivilliga insatser och hjälpa sitt samhälle som medlemmar i Lions.

MEDLEMSTYPER

Utöver vanligt medlemskap erbjuder Lions Clubs International särskilda medlemsprogram för familjer, universitetsstudenter, tidigare leomedlemmar och unga vuxna.

Ny medlem
Nya medlemmar betalar inträdesavgift på USD 35 eller måste inlämna tillämpligt formulär för avgiftsbefrielse. Internationell medlemsavgift uppgår till USD 43 per år. Medlemsavgift faktureras halvårsvis. Ytterligare klubb-, distrikts- och multipeldistriktsavgifter kan tillkomma.

Transfermedlem
Transfermedlem som har fullgjort sina skyldigheter betalar ingen inträdesavgift vid transfer till en befintlig klubb inom 12 månader.

Familjemedlem
Genom familjemedlemskap kan familjer som går med i en lionklubb erhålla en reducerad medlemsavgift. Den första familjemedlemmen (huvudman i hushållet) betalar full internationell medlemsavgift (USD 43) och upp till fyra efterföljande kvalificerade familjemedlemmar betalar endast halv internationell medlemsavgift (USD 21,50). Alla familjemedlemmar måste betala inträdesavgiften (USD 35).
Familjemedlemskap är öppet för familjemedlemmar som (1) kvalificerar för medlemskap i Lions, (2) för närvarande är medlemmar, eller går med, i samma klubb och (3) bor i samma hushåll och är släkt genom födsel, äktenskap eller på annat juridiskt sätt.
Familjemedlemmarna kan vara föräldrar, barn, make/maka, fastrar/farbröder, mostrar/morbröder, kusiner, far-/morföräldrar, svärföräldrar eller släkt på annat juridiskt sätt. Certifiera via MyLCI eller inkludera Formulär för certifiering av familj tillsammans med den månatliga medlemsrapporten.

Studentmedlem
Studerande som är inskrivna vid en utbildningsinstitution och som är från myndig ålder till och med 30 år betalar ingen inträdesavgift eller charteravgift och endast halv internationell medlemsavgift (USD 21,50). Studenter äldre än 30 år som går med i en lionklubb vid en högskola eller ett universitet betalar USD 10,00 i inträdesavgift och full internationell medlemsavgift. Skicka in certifieringsformulär (STU-5) för varje student.

Nuvarande eller tidigare Leo
Nuvarande eller tidigare leomedlemmar till och med 35 års ålder som ansöker om medlemskap, vilka har varit leomedlemmar i minst ett år och en dag betalar halv internationell medlemsavgift och erhåller befrielse från inträdes-/charteravgift i medlemsprogrammet Leo-Lion. Leo-Lion ska väljas som medlemstyp i MyLCI.
Leomedlemmar över 35 års ålder, vilka har varit leomedlemmar i minst ett år och en dag erhåller befrielse från inträdes-/charteravgift.

Ung vuxen
Unga vuxna till och med 30 års ålder erhåller befrielse från inträdesavgift och betalar halv internationell medlemsavgift när de går med i en Leo lionklubb.
MEDLEMSKATEGORIER

Lions Clubs Internationals erbjuder även medlemskategorier för potentiella medlemmar som kanske inte har möjlighet att uppfylla kraven för ett aktivt medlemskap.

Aktiv medlem
Ett aktivt medlemskap är den vanligaste medlemskategorin. Aktiva medlemmar som uppfyller kraven för ett medlemskap i Lions erhåller även alla förmåner.

Ansluten medlem
En ansluten medlem är en person som inte har möjlighet att delta som aktiv medlem, men som önskar stödja klubben och dess insatser i samhället.

Associerad medlem
En associerad medlem har ett aktivt medlemskap i en lionklubb samtidigt som den har ett associerat medlemskap i en annan lionklubb i samhället där medlemmen bor eller arbetar.

Hedersmedlem
En hedersmedlem är inte medlem i lionklubben, men kan beviljas hedersmedlemskap av en lionklubb som tack för utomordentliga insatser.

Ständig medlem
En ständig medlem är en lionmedlem som har varit aktiv medlem i minst 20 år, eller minst 15 år om medlemmen har fyllt 70 år. Ständigt medlemskap kan också beviljas en medlem som är allvarligt sjuk.

Allmän medlem
En allmän medlem är en medlem som inte regelbundet kan delta på möten, men vill vara kvar som medlem i klubben.

Privilegierad medlem
En privilegierad medlem är en medlem har varit medlem i 15 år eller mer, men som måste avstå från aktivt medlemskap på grund av sjukdom, tillstånd, ålder eller annan anledning.